Inhoudsopgave
De Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) heeft aanzienlijke juridische implicaties voor ondernemingen in de Europese Unie. De CSRD breidt het toepassingsbereik van de eerdere Non-Financial Reporting Directive (NFRD) uit en legt strengere rapportageverplichtingen op aan grote en beursgenoteerde ondernemingen. Grote ondernemingen worden gedefinieerd als ondernemingen die op de balansdatum ten minste twee van de volgende drie criteria overschrijden: een balanstotaal van 20 miljoen euro, een netto-omzet van 40 miljoen euro, en een gemiddeld personeelsbestand van 250 werknemers gedurende het boekjaar.
Doel en reikwijdte CSRD
De CSRD vervangt de Non-Financial Reporting Directive (NFRD) en breidt de rapportageverplichting uit naar ongeveer 50.000 bedrijven. Het doel is om consistente en vergelijkbare rapportage van milieu-, sociale en governance (ESG) prestaties te waarborgen.
De CSRD verplicht ondernemingen om op een gedetailleerde en gestandaardiseerde wijze te rapporteren over duurzaamheid, deze rapportages digitaal beschikbaar te maken via het European Single Access Point (ESAP), en een assurance-opinie te verkrijgen en te publiceren over de duurzaamheidsrapportages. Dit betekent dat ondernemingen hun informatiesystemen en processen zodanig moeten inrichten dat er een verifieerbare audittrail ontstaat van de primaire registratie tot en met de informatie die uiteindelijk in de duurzaamheidsrapportage komt.
Daarnaast moeten ondernemingen in hun bestuursverslag een beschrijving opnemen van hun bedrijfsmodel en strategie, inclusief plannen om bij te dragen aan de transitie naar een duurzame economie en de beperking van de opwarming van de aarde tot 1,5 °C, in overeenstemming met het VN-klimaatakkoord van Parijs.
Belangrijke aspecten CSRD
- Jaarlijkse rapportage: Bedrijven moeten jaarlijks publiekelijk rapporteren over hun ESG-prestaties volgens de European Sustainability Reporting Standards (ESRS).
- Dubbele materialiteit: Bedrijven moeten zowel de impact van duurzaamheidskwesties op hun financiën als hun eigen impact op duurzaamheid rapporteren.
- Waardeketen: De rapportage moet de hele waardeketen van het bedrijf omvatten.
- Audit: Een onafhankelijke derde partij moet de rapportage controleren.
Implementatie CSRD
De CSRD wordt gefaseerd ingevoerd:
1. Vanaf 2024: Grote bedrijven die al onder de NFRD vallen.
2. Vanaf 2025: Alle grote bedrijven die aan bepaalde criteria voldoen.
3. Vanaf 2026: Beursgenoteerde kleine en middelgrote ondernemingen (MKB’s).
De CSRD voorziet in drie sanctieniveaus bij inbreuken: een publieke verklaring waarin de verantwoordelijke personen en de aard van de inbreuk worden genoemd, een bevel om de inbreuk te beëindigen, en wettelijke boetes. Dit betekent dat ondernemingen niet alleen moeten voldoen aan de rapportageverplichtingen, maar ook moeten zorgen voor naleving om sancties te vermijden.
Voor accountants en auditors betekent de CSRD dat zij moeten toetsen of de duurzaamheidsinformatie begrijpelijk, relevant, representatief, verifieerbaar en vergelijkbaar is, en op een getrouwe wijze wordt weergegeven. De CSRD richtlijnvoorstel kiest voor een assurance-opdracht gericht op het verkrijgen van een beperkte mate van zekerheid.
Gevolgen van niet-naleving CSRD
Hoewel de precieze sancties per EU-lidstaat kunnen verschillen, kunnen ze bestaan uit:
- Publieke verklaringen over overtredingen
- Hoge boetes
- Mogelijke gevangenisstraf voor individuele directeuren
Tot slot, de CSRD heeft ook invloed op M&A-processen, aangezien kopers bescherming willen bedingen tegen bekende problemen en mogelijke risico’s door garanties en/of vrijwaringen te eisen dat de onderneming aan de CSRD-verplichtingen heeft voldaan.
Samenvattend, de CSRD legt uitgebreide rapportageverplichtingen op aan grote en beursgenoteerde ondernemingen, vereist gedetailleerde en gestandaardiseerde duurzaamheidsrapportages, en introduceert strenge sancties bij niet-naleving. Dit heeft belangrijke implicaties voor de interne processen van ondernemingen, de rol van accountants en auditors, en M&A-transacties.
Advocatenkantoor in Amsterdam gespecialiseerd in de CSRD
MAAK Advocaten behartigt graag uw belangen en onze gespecialiseerde advocaten hebben de kennis en ervaring die u zoekt. Door cliënten worden we aanbevolen vanwege onze daadkrachtige, to-the-point en praktische oplossingen. Voor al uw vragen rondom de CSRD staan we u dan ook graag bij met advies en juridische ondersteuning. Onze ervaren advocaat commercial law, Remko Roosjen, staat u graag als eerste te woord en hij bespreekt met u de zaak en de uitdagingen die voorliggen.
Heeft u een andere juridische vraag, dan kunnen onze advocaten in Amsterdam u mogelijk ook ondersteunen, of aan een geschikte partner doorverwijzen. Uw belang staat bij ons te allen tijde voorop en we zoeken graag naar praktische oplossingen en snel resultaat. Neem contact op met onze specialist contractenrecht in Amsterdam en ontdek uw mogelijkheden.
+31 (0)20 – 210 31 38
remko.roosjen@maakadvocaten.nl
De juridische informatie in deze blog is uitsluitend bedoeld voor algemene informatieve doeleinden, en geen juridisch advies door een advocaat. Hoewel wij als Nederlands advocatenkantoor in Amsterdam streven naar nauwkeurigheid en actualiteit van de verstrekte juridische informatie, kunnen onze advocaten niet garanderen dat alle informatie volledig, juist of actueel is en accepteren wij geen aansprakelijkheid. Voor persoonlijk juridisch advies, raadpleeg altijd een bevoegde juridische professional, zoals onze advocaten.