Ga naar de inhoud

Handhaving door de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA)

De handhaving van de Warenwet is in Nederland ondergebracht bij de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). Dit is een belangrijke verandering ten opzichte van de voormalige Keuringsdienst van Waren. De NVWA houdt toezicht op de naleving van regelgeving en de veiligheid van voedsel en consumentenproducten, waaronder de bij machinebedrijven, een sector die vaak onder vuur ligt vanwege het gevaar dat inherent is aan het gebruik van machines. Als advocaat van MAAK Advocaten zie ik steeds vaker dat uiteenlopende met handhaving te maken krijgen, wat kan leiden tot aanzienlijke juridische complicaties en sancties. Lees hierna meer over de handhaving door de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit

Rol van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit is verantwoordelijk voor de uitvoering van de Warenwet en controleert regelmatig of bedrijven voldoen aan de veiligheidseisen. De inspecties zijn onaangekondigd en kunnen zowel bestuursrechtelijke als strafrechtelijke gevolgen hebben. Bij overtredingen kan de NVWA handhavend optreden, wat betekent dat bedrijven geconfronteerd kunnen worden met sancties en andere juridische maatregelen. Voor meer informatie over de specifieke regelgeving en inspecties verwijs ik u naar de NVWA website.

Overtredingen van de Warenwet

Overtredingen van de Warenwet zijn ingedeeld in verschillende klassen:

  • Klasse A: Dit betreft ernstige fraude met voedsel. Deze overtredingen worden behandeld door de Inspectie voor de Gezondheidszorg.
  • Klasse B: Hier is sprake van ernstige overtredingen die direct risico voor de gezondheid van mensen, dieren of het milieu met zich meebrengen.
  • Klasse C: Dit zijn minder ernstige overtredingen, waarbij er een mogelijk risico voor gezondheid bestaat.
  • Klasse D: Geringe overtredingen die nauwelijks risico’s met zich meebrengen.

Bestuurlijke Handhaving

Indien bij een inspectie een klasse B-overtreding wordt geconstateerd, moet de overtreding onmiddellijk of binnen een bepaalde termijn worden opgeheven. De NVWA past dan bestuursrechtelijke handhavingsinstrumenten toe, zoals bestuursdwang of een bestuurlijke boete. Binnen vier maanden wordt er een herinspectie uitgevoerd om na te gaan of de benodigde maatregelen zijn genomen.

Bij klasse C-overtredingen ontvangt de onderneming een schriftelijke waarschuwing, en ook hier volgt binnen vier maanden een herinspectie. Voor klasse D-overtredingen worden de bevindingen in een bedrijfsdossier vastgelegd, zonder dat er een herinspectie plaatsvindt.

Bestuurlijke Boetes

De hoogte van de bestuurlijke boetes voor overtredingen van de voedsel- en warenwetgeving varieert van € 525 tot € 2.100, afhankelijk van de ernst van de overtreding. Voor grotere ondernemingen, zoals die met meer dan 50 werknemers, kunnen de boetes zelfs verdubbeld worden. Recidive kan bovendien leiden tot een verhoging van de boete met 25% tot 50%.

Handhavingsinstrumenten van de NVWA

De NVWA maakt gebruik van diverse handhavingsinstrumenten, waaronder:

  • Last onder dwangsom
  • Bestuursdwang
  • Sluiting van een bedrijf
  • Intrekken van vergunningen
  • Opdracht tot goede hygiënische procedures

Voor een uitgebreider overzicht van deze instrumenten en hun implicaties kunt u mijn eerdere blogs over deze onderwerpen raadplegen.

Bezwaar en Beroep

Tegen besluiten zoals dwangsommen, bestuursdwang of bestuurlijke boetes kan bezwaar en beroep worden aangetekend. Het is ook mogelijk om een verzoek tot voorlopige voorziening in te dienen bij de bestuursrechter, bijvoorbeeld om de uitvoering van een sanctie tijdelijk te schorsen. Dit kan cruciaal zijn in situaties die een dringende oplossing vereisen. De bestuursrechter kan dan een voorlopige maatregel treffen.

Juridische ondersteuning door ons gespecialiseerde advocatenkantoor in Amsterdam

MAAK Advocaten behartigt graag uw belangen en onze gespecialiseerde advocaten hebben de kennis en ervaring die u zoekt. Door cliënten worden we aanbevolen vanwege onze daadkrachtige, to-the-point en praktische oplossingen. Voor al uw vragen rondom handhaving door de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) staan we u dan ook graag bij met advies en juridische ondersteuning. Onze ervaren advocaat Remko Roosjen, staat u graag als eerste te woord en hij bespreekt met u de zaak en de uitdagingen die voorliggen.

Heeft u een andere juridische vraag, dan kunnen onze advocaten in Amsterdam u mogelijk ook ondersteunen, of aan een geschikte partner doorverwijzen. Uw belang staat bij ons te allen tijde voorop en we zoeken graag naar praktische oplossingen en snel resultaat. Neem contact op met onze specialist contractenrecht in Amsterdam en ontdek uw mogelijkheden.

+31 (0)20 – 210 31 38
remko.roosjen@maakadvocaten.nl

De juridische informatie in deze blog is uitsluitend bedoeld voor algemene informatieve doeleinden, en geen juridisch advies door een advocaat. Hoewel wij als Nederlands advocatenkantoor in Amsterdam streven naar nauwkeurigheid en actualiteit van de verstrekte juridische informatie, kunnen onze advocaten niet garanderen dat alle informatie volledig, juist of actueel is en accepteren wij geen aansprakelijkheid. Voor persoonlijk juridisch advies, raadpleeg altijd een bevoegde juridische professional, zoals onze advocaten.

Remko Roosjen

Remko Roosjen

Als advocaat Commercial Law en oprichter van MAAK Advocaten geeft Remko Roosjen leiding aan aan het team Geschillen en Procedures en Contractenrecht. Remko is een gespecialiseerde advocaat contractenrecht en heeft een ruime ervaring in het voeren van procedures, waaronder voor de civiele rechter, in arbitrage en mediation. Remko is verbonden aan de specialisatievereniging voor Distributie, Franchise en Agentuur en doceert regelmatig over het snijvlak van commerciële contracten en productregelgeving. Lees meer over Remko op zijn persoonlijk profiel of op LinkedIn.