Ga naar de inhoud

Verplichtingen onder de Verordening Algemene Productveiligheid

Algemene Verordening Productveiligheid

Op 12 juni 2023 is de Verordening Algemene Productveiligheid (EU) 2023/988 in werking getreden en is er een overgangsperiode van anderhalf jaar ingegaan. Deze periode loopt bijna af: de Verordening Algemene Productveiligheid is per 13 december 2024 van toepassing en vervangt de verouderde Richtlijn Algemene Productveiligheid 2001/95/EG.

Eerder dit jaar gaven onze advocaten productregelgeving & CE-markering al een introductie in de Verordening Algemene Productveiligheid. Daarin werd onder andere stilgestaan bij de doelstellingen, tijdlijn en veelgestelde vragen. In deze blog wordt door advocaat Product Compliance Max Schwillens ingegaan op de achtergrond van de verordening, belangrijke aspecten, de gevolgen voor bedrijven in de maakindustrie en de rol van de Nederlandse toezichthouder.

Achtergrond Verordening Algemene Productveiligheid

De verordening is een nieuw belangrijk instrument voor productveiligheid in de EU. De verordening moderniseert het EU-kader en speelt in op nieuwe uitdagingen op het gebied van productveiligheid zoals digitalisering, technologische ontwikkelingen en een wereldwijde toeleveringsketen van producten.

Samengevat verplicht de verordening dat alle consumentenproducten op de EU-markt veilig zijn en legt specifieke verplichtingen vast voor bedrijven om dit te waarborgen. De verordening is van toepassing op non-foodproducten en op alle verkoopkanalen. Dit betekent dat de nieuwe regels gelden voor zowel de verkoop in een winkel als de verkoop op afstand via websites, apps en online marktplaatsen. Hiermee probeert de EU een vangnet te bieden voor producten of risico’s die niet in andere wetgeving zijn geregeld, zodat consumenten beschermd zijn tegen (alle) gevaarlijke producten.

Wat zijn de belangrijke aspecten van de Verordening Algemene productveiligheid?

De verordening is met name gericht op het waarborgen van de gezondheid en veiligheid van consumenten en de werking van de interne markt voor consumentenproducten.

De daarin opgenomen voorschriften gelden voor een uiteenlopende groep producten. Hierbij kan gedacht worden aan meubilair, kleding en schoenen, keukengerei, papier en kantoorbenodigdheden, recreatieve artikelen, auto-accessoires en fitness- en sportuitrusting. Ook tweedehands producten of producten die worden gerepareerd, gereviseerd of gerecycled en die opnieuw in de toeleveringsketen komen, vallen hieronder.

De nieuwe regels gelden in principe niet voor geneesmiddelen, levensmiddelen, diervoeders, dierlijke bijproducten en pesticiden.

Belangrijke aspecten van de Verordening Algemene Productveiligheid zijn onder andere:

  • strengere veiligheidsnormen voor diverse productcategorieën;
  • een verantwoordelijke EU-partij voor elk product;
  • verhoogde veiligheidseisen voor zowel online als offline verkopen;
  • traceerbaarheid van producten door de keten heen;
  • rapportage- en informatieverplichtingen voor marktdeelnemers;
  • risicobeoordelingen voor software-updates;
  • specifieke verplichtingen voor producten op online marktplaatsen;
  • verscherpt markttoezicht en effectieve handhavingsmiddelen voor toezichthouders.

Verhouding tussen algemene productveiligheid en specifieke productwetgeving

De Verordening Algemene Productveiligheid legt algemene veiligheidseisen op voor producten op de EU-markt. Producten mogen geen gevaar opleveren voor consumenten bij normaal gebruik. Als er toch risico’s bestaan, moeten deze minimaal zijn en passen bij het normale gebruik van het product.

Wanneer er voor een product specifieke (EU) regels gelden, dan heeft die wetgeving voorrang boven de Verordening Algemene Productveiligheid. Deze verordening blijft alleen van toepassing op aspecten en risico’s die niet of minder gedetailleerd door de specifieke regelgeving worden afgedekt.  

Voor wie geldt de Algemene Verordening Productveiligheid?

Voor alle producten die onder de verordening vallen, moet er in de EU een verantwoordelijke partij zijn. Dit geldt ook voor producten die door niet-EU aanbieders online direct aan EU-consumenten worden aangeboden. De verantwoordelijke partij moet op de verpakking staan vermeld, anders mag het product niet in de EU worden verkocht.

De Verordening Algemene Productveiligheid geldt voor verschillende marktdeelnemers in de toeleverings- en distributieketen van non-food consumentenproducten. Hieronder vallen fabrikanten, gemachtigden, importeurs, distributeurs, fulfilmentdienstverleners en online marktplaatsen. Enkele belangrijke verplichtingen zijn:

  1. instructies en veiligheidsinformatie meeleveren;
  2. producten traceerbaar maken;
  3. technische documentatie bewaren;
  4. een kwaliteitssysteem implementeren.

Nederlandse Toezichthouder onder De Verordening Algemene productveiligheid – NVWA

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) is de bevoegde marktautoriteit die in Nederland toezicht houdt op de naleving van de Verordening Algemene Productveiligheid. De NVWA is verantwoordelijk voor een doeltreffend markttoezicht op gevaarlijke producten en de handhaving van de regels uit de verordening.

Zo kan de NVWA zelf inspecties uitvoeren of reageren op meldingen van consumenten of marktdeelnemers. De NVWA is bevoegd om informatie op te vragen, zoals de documentatie van een product of om corrigerende maatregelen op te leggen bij een overtreding van de toepasselijke regels. De sancties kunnen onder andere bestaan uit het opleggen van een verkoopverbod of het terugroepen of uit de handel nemen van gevaarlijke producten.

Waarschuwingen over corrigerende maatregelen voor gevaarlijke non-food producten die zijn genomen door de NVWA of marktdeelnemers worden gepubliceerd in Safety Gate.   

Terugroepmodel voor onveilig producten

De Europese Commissie heeft vastgesteld dat een derde van de consumenten gevaarlijke producten blijft gebruiken ondanks het zien van een terugroepbericht. Dit komt met name doordat terugroepberichten op complexe wijze worden opgesteld of omdat het risico van het product wordt geminimaliseerd. Het terugroepbericht moet daarom duidelijker en transparanter zijn en moet het desbetreffende risico helder omschrijven.

Om de doeltreffendheid van de terugroeping te verbeteren en marktdeelnemers in staat te stellen om gemakkelijk een terugroepbericht op te stellen, heeft de Europese Commissie begin dit jaar een terugroepmodel voor onveilige producten vastgesteld. Ook dit model is van toepassing met ingang van 13 december 2024.   

Juridisch advies van een advocaat gespecialiseerd in productveiligheid

Zoekt u juridisch advies van een advocaat gespecialiseerd in productveiligheid, productaansprakelijkheid of gerelateerde onderwerpen? MAAK Advocaten beschikt over een ervaren team van advocaten gespecialiseerd in vraagstukken over (EU) productregelgeving en CE-markering en met een sterke focus op de spelers in de maakindustrie. Laat u adviseren over de juridische verplichtingen onder de Verordening Algemene Productveiligheid.

Onze advocaten in Amsterdam ondersteunen u graag over de status en de mogelijke gevolgen voor uw onderneming van de Verordening Algemene Productveiligheid of andere geldende en toepasselijke EU productwet- en regelgeving, geharmoniseerde normen of nationale regels. Ook kunnen onze advocaten productregelgeving en CE-markering uw maakbedrijf ondersteunen bij het opstellen van commerciële contracten met andere marktdeelnemers of bij een geschil met een handelsrelatie, een toezichthouder zoals de NVWA of gerelateerde vraagstukken.

T:  +31 (0)20 – 210 31 38
E: mail@maakadvocaten.nl
Contactpersoon: Max Schwillens | Advocaat gespecialiseerd in productveiligheid

Max Schwillens

Max Schwillens

Als advocaat Product Compliance en Commerciële Contracten heeft Max Schwillens een sterke reputatie opgebouwd op het terrein van Geschillen en Procedures, Contractenrecht en Product Compliance. Max is een gespecialiseerde advocaat voor juridisch advies over productregelgeving. Hij heeft een ruime ervaring in opstellen en beoordelen van contracten voor de maakindustrie en het voeren van procedures tussen marktdeelnemers. Hij voert geschillen bij de civiele rechter, in arbitrage en mediation. Max is vaker spreker op landelijke congressen op het snijvlak van productregelgeving en contracten.