Ga naar de inhoud

Wat zijn de voorwaarden voor de toepassing van AFIR?

De Alternative Fuels Infrastructure Regulation (AFIR) is een baanbrekende EU-verordening die op 13 april 2024 in werking is getreden. Deze verordening stelt cruciale voorwaarden voor de uitrol van laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in Europa. Het hoofddoel is het creëren van een betrouwbaar, uitgebreid en gebruiksvriendelijk Europees netwerk van laadpunten om de transitie naar elektrisch rijden te versnellen. Hieronder volgt een overzicht van de belangrijkste voorwaarden en eisen die AFIR stelt.

Minimale dekking en vermogenseisen

AFIR schrijft voor dat elke lidstaat moet zorgen voor een minimum aantal publiek toegankelijke laadpunten. Voor elk licht elektrisch voertuig moet er minimaal 1,3 kW aan publiek laadvermogen beschikbaar zijn. Langs het TEN-T kernwegennetwerk moeten om de 60 kilometer in beide rijrichtingen openbare laadplekken komen.

De verordening stelt ook specifieke vermogenseisen. Laadplekken langs het TEN-T kernwegennetwerk moeten tegen 2026 minstens 400 kW en tegen 2028 minstens 600 kW kunnen leveren. Voor het uitgebreide TEN-T netwerk gelden vergelijkbare eisen, met een gefaseerde invoering tot 2036.

Transparantie en toegankelijkheid

AFIR legt grote nadruk op transparantie en toegankelijkheid. Prijzen voor het laden moeten redelijk, transparant en niet-discriminerend zijn. Aanbieders zijn verplicht om voor het starten van de laadsessie alle geldige prijsinformatie te verstrekken. Prijzen van laadpunten moeten duidelijk worden weergegeven, inclusief de prijs per sessie, per minuut, en per kWh.

Wat betreft betaalmogelijkheden, eist AFIR dat bij nieuwe snelladers betaling met een betaalpas mogelijk moet zijn. Kaartlezers moeten contactloze functionaliteit hebben en in staat zijn om betaalkaarten en QR-codes te lezen.

Dataverstrekking en nationale toegangspunten

Een belangrijk aspect van AFIR is de verplichting tot dataverstrekking. Laadpaalexploitanten moeten data over locatie, prijs en aanwezigheid van laadpunten kosteloos beschikbaar stellen. Lidstaten zijn verantwoordelijk voor het openbaar toegankelijk maken van deze data via een nationaal toegangspunt.

Nationaal beleidskader

AFIR vereist dat lidstaten voor 2025 een nationaal beleidskader ontwerpen voor de ontwikkeling van alternatieve brandstofvoorzieningen. Dit kader moet de huidige stand van zaken beoordelen, streefcijfers vastleggen en maatregelen bevatten om de doelen te bereiken.

Overige voorzieningen

Naast de focus op elektrische voertuigen, stelt AFIR ook eisen aan andere alternatieve brandstoffen en transportmodi. Er zijn voorschriften voor waterstoftankstations, walstroomvoorzieningen in havens en elektriciteitsvoorzieningen op luchthavens.

Conclusie

Door deze uitgebreide voorwaarden te implementeren, beoogt de EU een robuust en gebruiksvriendelijk netwerk van laadpunten te creëren. AFIR speelt hiermee een cruciale rol in de Europese transitie naar duurzame mobiliteit, door zowel de infrastructuur als de gebruikerservaring te verbeteren.

Advocatenkantoor in Amsterdam gespecialiseerd in AFIR

MAAK Advocaten behartigt graag uw belangen en onze gespecialiseerde advocaten hebben de kennis en ervaring die u zoekt. Door cliënten worden we aanbevolen vanwege onze daadkrachtige, to-the-point en praktische oplossingen. Voor al uw vragen rondom AFIR staan we u dan ook graag bij met advies en juridische ondersteuning. Onze ervaren advocaat commercial law, Remko Roosjen, staat u graag als eerste te woord en hij bespreekt met u de zaak en de uitdagingen die voorliggen. 

Heeft u een andere juridische vraag, dan kunnen onze advocaten in Amsterdam u mogelijk ook ondersteunen, of aan een geschikte partner doorverwijzen. Uw belang staat bij ons te allen tijde voorop en we zoeken graag naar praktische oplossingen en snel resultaat. Neem contact op met onze specialist contractenrecht in Amsterdam en ontdek uw mogelijkheden.

+31 (0)20 – 210 31 38
remko.roosjen@maakadvocaten.nl

De juridische informatie in deze blog is uitsluitend bedoeld voor algemene informatieve doeleinden, en geen juridisch advies door een advocaat. Hoewel wij als Nederlands advocatenkantoor in Amsterdam streven naar nauwkeurigheid en actualiteit van de verstrekte juridische informatie, kunnen onze advocaten niet garanderen dat alle informatie volledig, juist of actueel is en accepteren wij geen aansprakelijkheid. Voor persoonlijk juridisch advies, raadpleeg altijd een bevoegde juridische professional, zoals onze advocaten.

Claartje Van der Marel

Claartje Van der Marel