Wijziging van de wet op het wegvervoer in duitsland: een (juridische) stap richting zelfrijdende auto’s op de weg.

Advocaat Martin Krüger bespreekt de belangrijkste ontwikkelingen in Duitsland.

De Duitse bondsdag heeft recent een wetswijziging aangenomen, die binnenkort het rijden met geautomatiseerde auto’s, beter bekend als zelfrijdende auto’s, op de Duitse wegen mogelijk moet maken. De nieuwe wet staat toe dat voertuigen voor een bepaalde tijd én in bepaalde situaties de controle van de (menselijke) bestuurder overnemen. Uitgangspunt blijft wel dat ook bij gebruik van de software, de menselijke bestuurder in de regel eindverantwoordelijk is.

ACHTERGROND

In september 2015 heeft Duitsland de ‘strategie geautomatiseerd en verbonden rijden’ besloten. Doel van de strategie is om toonaangevend te worden op de markt van ‘geautomatiseerde en verbonden voertuigen’. Cruciaal hiervoor is het noodzakelijk juridisch kader op te stellen. Onderdeel hiervan is ook de omzetting van het bestaande Verdrag van Wenen inzake het wegverkeer met betrekking tot de technische voorschriften voor geautomatiseerde rijsystemen.

De innovatie op het gebied van zelfrijdende auto’s verloopt in een razend tempo. Door deze wetswijziging tracht de Duitse wetgever de samenwerking tussen de menselijke bestuurder en hoog- of volledig geautomatiseerde rijdfuncties van een voertuig te regelen. Het wordt toegelaten dat de bestuurder ‘in bepaalde situaties het besturen van het voertuig aan het technisch systeem kan overdragen’.  Het geautomatiseerd systeem moet echter wel zo zijn ingericht dat ‘de menselijke bestuurder te allen tijde de controle over het voertuig kan overnemen en het technisch systeem kan worden gedeactiveerd’ (ik verwijs kort naar de uitgangspunten in het Verdrag van Wenen inzake het wegverkeer). De menselijke bestuurder zal door het technisch systeem niet worden vervangen, maar alleen worden ondersteund. Volledig zelfrijdende auto’s (het zogenoemde autonoom rijden), waarbij geen menselijk bestuurder, maar alleen nog passagiers bestaan, worden dan ook (nog) niet mogelijk gemaakt.

BLACKBOX: WIE IS AANSPRAKELIJK?

Een belangrijke vraag is, wie aansprakelijk is als de techniek faalt en een ongeluk wordt veroorzaakt. Op grond van de wet zal een ‘blackbox’ in het voertuig moeten worden geïnstalleerd. Deze blackbox zal worden uitgelezen om de schuldvraag zo goed mogelijk in beeld te brengen. Het apparaat zal alle noodzakelijke gegevens tijdens het rijden opnemen. Op basis van de gegevens zal achteraf te bepalen zijn, of de techniek heeft gefaald (en daarmee de producent vanwege een ‘gebrekkig product’ aansprakelijk) is of de schuld en aansprakelijkheid (al dan niet deels) bij de menselijke bestuurder ligt. Het opnemen van de gegevens zal waarborgen dat de menselijke bestuurder zich niet altijd op een falen van het technische systeem kan beroepen.  Momenteel lopen de voorbereidingen voor de specifieke technische specificaties voor dergelijke systemen op het niveau van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties.

OVER ONS

MAAK Advocaten is een gespecialiseerd advocatenkantoor dat haar cliënten adviseert en vertegenwoordigt op het gebied van internationale commerciële contracten en aansprakelijkheidsrecht. De ervaren advocaten van MAAK assisteren in het bijzonder bij complexe zaken en (innovatieve) projecten binnen de maakindustrie.

Door haar Duitstalige advocaten heeft MAAK een bijzondere aandacht voor de Duits-Nederlandse markt. De advocaten hebben een sterke reputatie in grensoverschrijdende zaken opgebouwd. Namens cliënten stellen de advocaten overeenkomsten op en voeren ze onderhandelingen en procedures. MAAK beschikt daarnaast over een uitgebreid netwerk van specialisten in Duitsland en ondersteunt bedrijven bij de toegang tot de Duitse markt.

MAAK vertegenwoordigt en adviseert – onder andere – (technologische) bedrijven in de industrie, producenten, importeurs, distributeurs, dienstverleners en overheden.

Voor meer informatie of een vrijblijvend gesprek zijn de  advocaten van MAAK bereikbaar via mail@maakadvocaten.nl of telefonisch onder +31 20 210 31 38.

nv-author-image

Remko Roosjen

Remko Roosjen is als advocaat / partner contractenrecht verbonden aan MAAK Advocaten. Een belangrijk deel van zijn werk ziet op het adviseren en procederen over commerciële overeenkomsten. Remko treedt op voor zowel fabrikanten, distributeurs, resellers en internationaal opererende handelspartijen. Remko is een bevlogen advocaat die snel schakelt.